Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

måndag 12 oktober 2015

Chokladsnittar

Fick ett ryck och bakade lite chokladsnittar och eftersom jag inte hade något pärlsocker hemma fick det bli lite guld och silver kulor.

CHOKLADSNITTAR

ugn 200°

200g smör/margarin (jag använde mjölkfrittsmör för att få mjölkfria kakor)
2,5dl socker
5dl mjöl
4msk kakao
1tsk bakpulver
1msk vaniljsocker
1ägg

Garnering:
ägg
pärlsocker/strössel 

Blanda ihop alla ingridienser till en smidig deg. Dela degen i 6 delar.Forma till rullar och platta sedan till dem lite. Pensla med ägg och garnera med socker. Tänk på att de jäser ut lite så lägg dem inte för tätt. Grädda 15min i mitten av ugnen. Skär dem sedan i ca 2cm breda snittar medans dom är varma. Låt svalna.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar