Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

söndag 11 maj 2014

Banoffepaj

Det här var en höjdar kaka trots att jag tvekade lite i början. 

Banoffepaj

  • 200 gdigestivekex
  • 100 gsmör
  • 1 burksötad kondenserad mjölk
  • 2 stbananer
  • 2 1/2 dl
    mellangrädde
    Dubbeldajm

Gör så här:

En riktig succe blev det. Den är lätt att göra men tar lång tid. Mjölken kokas direkt i burken och blir mjuk som kola, men det tar minst 3 timmar. Flera burkar kan kokas på samma gång.
1. Lägg den oöppnade burken med kondenserad mjölk i en kastrull och fyll på med vatten. Burken måste vara helt täckt med vatten, fyll på allt efterhand som det kokar bort. Låt koka i minst tre timmar, ju längre du kokar desto hårdare toffé blir det. Jag kokade ganska exakt 3 timmar.
2. Smula kexen och blanda med det smälta smöret. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant. Ställ kallt till dess toffén är färdig.
3. Kyl burken med mjölk i kallt vatten. Öppna sedan burken och bred ut smeten över pajskalet. Skiva bananerna och lägg dem ovanpå. Vispa grädden och bred den över. Garnera med krossad dajm. Ställ kallt till serveringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar