Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

tisdag 3 mars 2015

Passionsfruktstårta

Nyårs efterrätten blev en sagolikt god passionsfruktstårta. Rekomenderas starkt.
Receptet hittade jag hos Matilda

Passionsfruktstårta:
Botten:

110 g smör
2 1/3 dl socker
1 msk sirap
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao

Sätt ugnen på 175°C.
Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen.
Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Tillsätt mjölblandningen i smeten. Bre ut smeten i en smord, mjölad springform, ca 24 cm i diameter. Ha gärna ett bakplåtspapper i botten så är det enklare att lossa tårtan sen.
Grädda i ca 20 minuter. Låt svalna

Mousse:
5 dl grädde
1 dl tropisk nektarjuice- koncentrat
5 gelatinblad
florsocker efter smak
ev 1 passionsfrukt

Lägg gelatinblad i blöt ca 5 min
Vispa grädden 
värm hälften av juicekoncentratet tilld det nästan kokar
smält gelatinet i juicen, häll sedan på resten av juicekoncentratet.
Blanda gelatin+koncentrat med grädden, smaka av med lite florsocker till lagom sötma.
ev kan man ha i fruktköttet av 1 passionsfrukt i moussen.
Låt stelna, i kyl eller frys.

Gelé
2-3 passionsfrukter
2 dl passionsfruktjuice 
4 gelatinblad

Lägg gelatinblad i blöt i kallt vatten ca 5 min.
Värm hälften av juicen tills den nästan kokar.
Smält gelatinet i juicen, häll sedan på resten av juicen.
Gröp ur fruktköttet på passionsfrukterna och blanda i. 
Häll försiktigt gelébladningen över tårtan när den fortfarande är i sin form. Låt stelna i kyl.

Lossa försiktigt tårtan från sin springform, skär runt gelén under tiden så den inte spricker.

Jag spritsade ut choklad på en remsa bakplåtspapper och när chokladen började stelna men innan den blev för hård vek jag den runt kakan för att skapa chokladstaketet.Lyckades sådär, blev lite för högre än vad jag hade tänkt mig att det skulle vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar