Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

söndag 8 december 2013

Julgodis del 2: Lakritskola

Det blev även lite kola idag. Tänkte även dela med mig detta recept. Försökte med nått liknande förra året men då blev kolan så hård att jag hade kunnat slå ihjäl någon med den. Denna gång blev den perfekt. Grundrecept är från Leila sen lade jag till lakrits.

Det här behöver du:
100g smör
2dl grädde
3dl socker
1dl ljus sirap
1tsk vaniljsocker
turkisk peppar av valfri mängd

Så här gör du:
Koka upp smör,grädde, socker, sirap, vaniljsocker och några krossade turkisk peppar. Låt koka tills det börjar tjockna. Jag kokade ca 15-20min. Bästa sättet att veta om det är klart är att göra kulprovet. Ta ett glas kallt vatten och droppa i lite kolasmet och får det att göra en kula av det är det färdigt.
När smeten är klar häller du det i en form som är kladd med bakplåtspapper. Jag hällde mitt i en pajform då jag inte hade någon bra form. Sen strödde jag över ytterliggare lite krossad turkisk peppar. In i kylen i ca 2-3 tim eller tills det stelnat.

















Nu är det bara och smaska och äta, akta tänderna bara =)













Tips:
Du kan smaksätta kolan med vad du vill. Varför inte polkagris,apelsinska, choklad,limeskal, nötter osv

1 kommentar: