Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

söndag 8 december 2013

Julgodis del 1: Tomtefudge

Då var det åter igen dax för julbak så här 2a advent till ära. Eftersom jag fått önskemål om tips på julgodis tänkte jag ägna några inlägg åt det. Iår tänkte jag skippa knäcken och vidga mina vyer. Googlade runt lite och såg att många rekommenderade skumtomtefudge. Eftersom jag gillar skumtomtar så var det ju ett måste att testa. 

Det här behöver du:
12-15 st skumtomtar
2dl socker¨
1dl grädde
50g smör/margarin
100g vit choklad

Så här gör du:

Klipp sönder tomtarna i småbitar. Det går lite lättare att få dem smälta då.
Blanda alla ingredienser förrutom chokladen i en kastrull. Låt det koka upp och så att allt har smält till en len smet. Ta då av kastrullen från plattan och blanda i chokladen. Rör om tills chokladen smält. Lägg bakplåtspapper i en liten gratängform eller liknande. ca 22x15eller liknande. Häll i smeten. Ställ i kylen i ca 3timmar eller tills det stelnad. Skär upp önskad storlek på bitarna. Det är väldigt sött så jag tycker man kan ha  ganska små bitar.

Nu är det bara att mumsa och äta...

1 kommentar: