Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

söndag 1 december 2013

Dubbla pepparkakor med mandel och citronkräm och choklad

15 stycken
  • 30 pepparkakor
  • 150 g choklad av önskad sort. jag tog ljus blockchoklad men jag tror mörk choklad hade nog vart bra också

Kräm:

  • 50 g mandelmjöl eller valfria nötter att mixa till mjöl tex pistage
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1,5 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg, endast gulan
  • 1 citron, finrivet skal och lite citronsaft

Gör så här


Vispa smör och florsocker fluffigt med en elvisp.Om du har nötter mixa nötterna till ett mjöl i en matberedare. Tillsätt mandelmjölet, vaniljsocker, äggula,och citronskal. 

Bred en klick smörkräm på hälften av pepparkakorna och täck med den andra hälften. 

Smält choklad i mikro eller i vattenbad. Rör om och låt svalna.

Doppa kakorna till hälften i den smälta chokladen och lägg upp dem på ett bakplåtspapper att stelna. Kan ställas in i kylen en stund. Jag hade på lite strössel för dekoration.

Perfekt till glöggfest och adventsfika....

1 kommentar:

  1. Dom här peppisarna va supergod.. kan rekommendera dem. /Miss B

    SvaraRadera