Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

söndag 10 maj 2015

Leilas sconesl

6 SCONES

Leilas scones

7 1/2 dl vetemjöl
1/2tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 dl råsocker
125g kallt smör 
1ägg
 2 dl mjölk
Ägg, mandelsmån och råsocker till pensling

Sätt ugnen på 250 grader.Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke.Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna. Vispa samman ägg och mjölk.Blanda vätskan och de torra ingredienserna till en deg. Platta ut degen till en längd, cirka 3 cm tjock, på mjölat bakbord och skär den i trekantiga bitar eller stansa ut ringar. Jag använder en sconesstans från leila general store. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, pensla med uppvispat ägg och strö över mandelspån och råsocker.Grädda dina scones gyllene i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

Jag tycker det är godast att äta scones när de är nybakade med smör,mmarmelad  och lemoncurd. De blir ofta väldigt torra om man äter dem dagen  efter.


http://www.leila.se/leilas-scones/recept/brod/index1,32.htm?id=2446





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar