Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

torsdag 13 augusti 2015

Frosttårta

Tindra kom så snällt och frågade mig  om jag ville göra en tårta till hennes 5års kalas. Självklart ville hon att den skulle föreställa frost. Var osäker på om detta var över min kapacitet. Men hade en reservplan att ta till plastfigurer som dekoration om det skulle krisa. Elsa var den stora utmaningen. Men min ambition var att bara det var en blå klänning och en långfläta så förstår man nog att det är elsa. Olof och sven var betydligt lättare.
Tårtan innehåller chokladbottnar. Mjölkchokladmousse och ett lager med jordgubbsmousse och uppe på den skivade jag ett lager färska jordgubbar. Spacklad med smörkräm och täckt med sockerpasta. Dekorerad med sockerpastafigurer, snö av florsocker och dekorationsisflak. se recept nedan.
Gav mig även på nått nytt att göra isflak. Var inte så svårt som jag trodde.
1dl glukossirap
2,5dl socker
1/2 dl  vatten 
hushållsfärg tills du är nöjd med färgen.
Koka samman allt under ständig omrörning tills du uppnår en temperatur på 140 grader. Häll det i en bakplåtspappersbeklädd plåt. ställ i kylen tills det stelnad och bryt i önskad storlek.

1 kommentar:

  1. Vad fin! Du är så himla duktig och pysslig. Ser superproffsigt ut!! Kram Linn

    SvaraRadera