Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

söndag 16 augusti 2015

Magnus Uggla på tårtan

I helgen var det ett nytt tårtprojekt igen. Min kusin Carina fyllde 50 år och vi skulle ordna en överrasknings fest/kalas för henne när hon kom hem från bulgarien. Jag fick tårtuppdraget med fria händer. Kände att jag nu ville prova någonting annat än tårta med lock av sockerpasta. Ville lära mig att spritsa tårtor, någonting jag aldrig gjort. Men jag ville ändå få med hennes stora idol Magnus Uggla på ett hörn så det blev en figur av sockerpasta som skulle föreställa honom.
Tårtan består av chokladbottnar fylld med risenfluff, hallongrädde och blåbärsgrädde. Täckt med mjölkchokladsmörkräm och dekorerad med hallon.
Tårtbotten använda jag detta recept---> klicka här men jag böt ut en tredjedel av mjölet mot kakao.

Risenfluff
150g risenkola
3dl grädde
Smält kolan i grädden i en kastrull på spisen. Men får absolut INTE börja koka då kommer du inte kunna vispa den. Ställ sedan in i kylen över natten.  Vispa upp med en elvisp tills det blir hårt. Bred på tårtan.

Hallongrädde
Hallon som kokats upp så att det blir mosade. Ha i lite socker om hallonen är sura.
3dl grädde
Vispa grädde. Blanda i önskad mängd hallon. Jag lät hallonen rinne av lite så att det inte blev för blaskigt. Fyllning till ett lager på tårtan.

Blåbärsgrädde
Blåbär som mixas med mixerstav och blandas ihop med vispa grädde. Även här ca 3dl grädde till ett lager på en tårta som är 26cm.

Mjölkchokladsmörkräm
  • 300 g mjölkchoklad
  • 300 g rumstempererat smör/margarin
  • 1 msk vaniljsocker
  • 4st äggvitor 
  • 2,5dl strösocker 
  • 1 nypa salt
  1. Mät upp smöret och skär i små kuber,rumsvarmt.
  2. Hacka chokladen och smält den försiktigt i ett vattenbad. Låt svalna.
  3. Lägg äggvitor, socker och salt i en skål. Sätt skålen i ett vattenbad och värm tills alla socker kristaller har smält(en temperatur på ca 65 grader), vispa med en handvisp mellan varven.
  4. Ta bort skålen från värmen, vispa med en elvisp tills marängen är styv och har svalnat.
  5. Vispa sedan ner lite i taget av smöret. Tillsätt vaniljsockret.
  6. Vispa sist  i chokladen lite i taget. (Obs, chokladen får inte vara varm
Jag tror att jag nästa gång ska testa att minska smöret till 150-200g. Tyckte det blev lite för mycket smörsmak och jag tror att det borde fungera även med mindra smör. Man får ju prova sig fram och hitta det som passar.

Tårtan blev i varje fall väldigt uppskattad och huvudpersonen gillade tårtan samt motivet av magnus uggla. Inte slående lik kanske men tycker ändå att den blev okej så att man kunde förstå vem det var. Jag försöker acceptera att jag är en glad amatör och inte har så mycket olika redskap att jobba med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar