Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

söndag 16 augusti 2015

Grundrecept fluff till fyllning av tårta

Så kallad fluff som man fyller tårtor med kan varieras i oändlighet efter tycke och smak. De flesta sorters godis går att använda. Jag har hittills provat: dumle,polly, geisha,nonstop, after eight, mjölkchoklad, pandalakrits,polkagris, nutella.

Grundreceptet:
150-180 g valfritt godis (vissa sorter kan man behöva ta mindre av som tex after eight då det kan bli stark smak)
3dl grädde

Värm i en kastrull tills godiset smält ihop med grädden. Smartast är att dela godiset i mindre bitar. Får absolut inte koka för då kommer du inte kunna vispa grädden så att den blir hård sen. När allt smält ställer man in den i kylen. Gärna över natten eller åtminstone 4-5timmar så den är riktigt nerkyld. Vispa sedan med en elvisp till önskad hårdhet.

Mina topp tre smaker:
1 Polly
2. Dumle
3. Lakrits

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar