Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

fredag 1 juli 2016

Filmjölkslimpa med tranbär


Mitt bästa glutenfria bröd recept. Kan varieras efter smak. Går snabbt att göra och blir inte torrt. Bjöd på denna på jobbet och den blev omtyckt av alla som smakade.

Till 1 bröd.
ugn 175 grader

2dl havregryn (glutenfria)
2 1/2 dl grovt glutenfritt mjöl
2 1/4 dl glutenfritt mjöl
3/4dl havrekli
1/2 tsk salt
1msk bikarbonat
1dl lingonsylt
5dl filmjölk (laktosfri)
Blanda i valfritt med nötter, frukt eller frön

Blanda de torra ingredienserna. Sedan blandar du i filmjölk och lingonsylt och om du vill ha i några nötter eller frukt. I denna har jag torkade tranbär och solroskärnor.
Även gott med hasselnötter och valnötter. Häll allt i en bakform,. In i ugnen i 45-60min. Vänta tills bröden har kallnat innan du skär i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar