Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

fredag 1 juli 2016

Bamse blev temat på denna 3års tårta

Min älskade brorsdotter fyllde tre år igår och självklart ville faster fixa en fin och god både mjölk och glutenfri tårta så både maja och faster kunde äta. Det är inte så lätt med helt mjölkfri fyllning då det är lite annorlunda smak på helt mjölkfria produkter och även konsistens. Men tycker jag lyckades bra. Fyllningarna hade viss havresmak men tyckte det försvann när man fick tårtbotten med. Det är svårt då det flesta mjölkfria produkter är havrebaserade.

Tårtbottnarna är gjorda efter 3 lika receptet men bytte ut det vanliga mjölet mot gluten och mjökfritt mjöl. 
Första lagrets fyllning är vaniljkräm. Bara oatlys vaniljsås blandat med planti creamy dessert som är en havrebaserad grädde sen ha i gelantinpulver eller gelantinblad ca 4-5st. 
Andra lagret är hallonmousse.
200 g frysta hallon
4 gelatinblad
1 dl florsocker
2 dl kylskåpskall planti cremy desserts

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp hallonen under ett par minuter och sila genom en finmaskig sil för att få bort kärnorna. Smält genast ner gelatinbladen i hallonpurén och blanda i florsockret och låt svalna. Vispa den luftiga vispen med elvisp. Häll i hallonpurén i den luftiga vispen under kraftigt vispande. Låt svalna i minst 30 min.

Tårtan är sedan spacklad med smörkräm och täckt med sockerpasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar