Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

måndag 18 juli 2016

Sommartårta till kollegorna



Vi bjöd på tårta på jobbet när vi skulle gå på semester. Enkel och  mycket god tårta.






12 BITAR
75 g smör
200 g riven kokos (6 dl)
2 dl strösocker
ägg
0.5 citron, finrivet skal och pressad saft

FYLLNING:
  3 dl vispgrädde
1.5 liter jordgubbar ev citronmeliss eller mynta
florsocker

Gör så här

  1. 1Sätt ugnen på 175°. Smält smöret. Rör ihop med kokos och socker. Tillsätt ägg och citron och rör till en jämn smet.
  2. 2Häll ut smeten i två högar på en plåt med bakplåtspapper. Platta till med t ex en slickepott till 2 runda bottnar, ca 1 cm tjocka, med en diameter på 22 cm.
  3. 3Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Låt kallna. Vispa grädden fluffig. Lägg ena bottnen på ett tårtfat och skiva över hälften av jordgubbarna.
  4. 4Lägg på den andra bottnen och bred på grädden. Toppa med jordgubbar, garnera ev med bladen och pudra över lite florsocker. Jag gjorde även några fjärilar i sockerpasta och dekorerade med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar