Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

söndag 13 december 2015

Syltkakor med fikonmarmelad

Gjorde traditionella syltkakor men böt ut sylten mot fikonmarmelad. Goda och enkla att göra. Detta är en kaka som ofta funkar för både små och stora människor.=) De innehåller ingredienser som oftast finns hemma,vilket gör dom lätta att baka. Kräver ingen stor tidsåtgång heller.

  • 2 1/2 dl vetemjöl (2 1/2 dl motsvarar 150 g)
  • 3/4 dl strösocker (3/4 dl motsvarar 5 msk)
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 150 g smör
  • 1/2 dl fikonmarmelad
  • småbrödsformar av papper
  1. Sätt ugnen på 175°C. Sätt ut formarna på en plåt.
  2. Blanda samman alla torra ingredienser med smöret till en jämn deg.
  3. Forma degen till bollar och lägg dem i formarna. Gör en liten grop i varje boll och fyll den med fikonmarmelad.
  4. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.
Jag gör mina kakor mjölkfria genom att använda mjölkfritt smör...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar