Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

lördag 5 december 2015

Saffransdrömmar

Detta recept har jag hittat inne hos en av mina favorit bloggare Jennys matblogg.

Detta är traditionella drömmar som är gjorda lite juligare genom att smaksätta dem med saffran. Drömmar har alltid varit min favorit småkaka. Det funkar väldigt bra även med saffranssmak.
Cirka 20-22 st:
100 gram rumstempurerat smör (mjölkfritt om du vill ha dem mjölkfria)
1/2 msk vaniljsocker
3 dl strösocker
1 kuvert med saffran
1 dl rumstempurerad rapsolja
1 tsk hjorthornsalt
4 dl vetemjöl
Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader, vispa smör, socker och vaniljsocker poröst. Stöt saffranet med lite socker och tillsätt den ner i oljan, och sedan ner i degen. Och så rör ihop mjöl och hjorthornsaltet innan du rör ner det i smeten.Rör samman till en smidig deg. Dela sedan i två olika högar och rulla cirka 20-22 bitar, och rulla sedan dessa till små bollar som du lägger på en ett ugnspapper på en plåt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar