Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

torsdag 3 december 2015

Pepparkakssnittar

Julbaket fortsätter. Även dessa pepparkakssnittar är att rekomendera. Mycket goda och lite sega.

Du behöver:
100 g mjukt smör
1 dl socker
2 msk sirap
2,25 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1-1,5 tsk pepparkakskrydda
Gör såhär:
Vispa smör, socker och sirap krämigt. Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker, pepparkakskrydda och vänd ner i smeten. Dela degen i två bitar. Rulla till två längder och platta till på bakplåtspapper. Jag gjorde även lite mönster med en gaffel. Grädda i 175 gr varmluft i 12-15 minuter. Skär kakorna i bitar direkt du tar ut dem från ugnen. Låt sedan svalna. De blir hårda först när de svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar