Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

fredag 22 november 2013

Stora maränger

Idag testade jag baka stora maränger med choklad.

Så här gör du:

5 äggvitor
3,5-4 dl socker 
ca 75-100g choklad (jag hade 70% med smak av pistachnötter)

Sätt ugnen på 130°. Smält chokladen på ett vattenbad. Vispa äggvitorna och sockret på ett vattenbad i ca 5-10min. Ta sedan bort skålen och fortsätt vispa tills den blir så tjock att du kan vända bunken upp och ner. Vispa hela tiden tills du är klar gör ingen pause då sjunker marängen. När du vispat den tjock häll i chokladen rör om lite lätt bara, Klicka ut på plåt och grädda, Tid är svårt att säga i min ugn tog det nog 1,15 tim. Med varmluft ugn går det nog snabbare.

Efter att dom svalnad doppade jag botten på marängerna i smält choklad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar