Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

fredag 22 november 2013

Tips på fredagskaka

Tänkte tipsa om en av mina favorit kakor. Den är enkel och god. Brukar uppskattas av dom som får smaka. Det blev en favorit när jag bjöd på den på jobbet.
Det är en vanligt förekommande godsak i USA.
Bild och recept lånat från www.arla.se

Key Lime paj.

ca 12 bitar

Ingredienser

  • 15 st digestivekex gärna fullkorn
  • 125 g  Smör

Fyllning:

  • 5 st äggulor
  • 400 g kondencerad sötad mjölk (konservburk som du hittar i bakhyllorna ej i kylen)
  • 1 dl pressad limesaft

Gör så här:

Sätt ugnen på 175°.
Krossa eller mixa kexen fint. Smält smöret och rör ner smulorna. Tryck ut smulblandningen på botten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 8 min.
Rör ihop äggulorna i en bunke. Rör ner mjölk och limesaft. Häll smeten i formen. Grädda i ytterligare 15 min. Låt kallna. Låt den stå i kyl eller frys minst 3 tim. Låt den frysta pajen stå i rumstemperatur ca 20 min innan servering. Sikta över florsocker. Garnera med vispad grädde och limeskivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar