Här tänkte jag dela med mig lite av mitt bakande. Jag är en glad amatör som alltid tyckt om att baka men den senaste tiden har intresset växt.

torsdag 14 november 2013

Kladdkaka

Helt klart en favorit ,finns väll inget godare. Att det dessutom är enkelt , går snabbt och går att variera i mängder är ett plus.
Jag använder mig alltid av detta grundrecept från arla.se men jag gör 1 1/2 sats då min form är ganska stor.

100g smör
2 1/2dl socker
2st ägg
1 1/2dl mjöl
3msk kakao
1tsk vaniljsocker.

Smält smöret. Ta bort kastrullen från plattan och blanda i resten av ingredienserna. Rör om tills du får en seg smet. Häll i en springform. In i ugnen 20min i 175grader

Några tips för göra kladdkakan lite extra god:
*peta i lite mörkchoklad med smak av mint innan ugnen
*peta ner några dumlekolor innan du sätter in i ugnen
*peta ner några polly innan ugnen
*efter du gräddat och kakan stelnat bred löver nutella och dekorera med tex chokladlöv som på bilden
* gör en fluff av grädde och polkagris och servera till.

Jag har planer på att testa kladdkaka ooch lakrits i någon form. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar